zondag 7 april 2019

Linktip: campagne voeren voor de verkiezingen

Eigenlijk is het ongemakkelijk: een campagne om mensen op te roepen om te komen stemmen. Niet om te stemmen voor een partij of een kandidaat, maar gewoon om op te komen.


Dat gebeurt momenteel voor de Europese verkiezingen. Soms zijn die campagnes nationaal of lokaal. “Europa Best Belangrijk” was het motto van de Nederlandse campagne in 2004. Dit jaar worden verkiezingsborden van de verkiezingen van 20 maart gebruikt om kiezers alvast warm te maken voor 23 mei.















Ook op Europees niveau wordt een dergelijke campagne gevoerd. Het Europees Parlement heeft er 33 miljoen euro voor over. Koren op de molen van eurosceptici. Maar niet zo verwonderlijk gezien de lage en telkens dalende opkomst bij Europese verkiezingen. 

Dit soort campagnes kan minstens drie functies vervullen: 
  1. informeren (het is een wijd verbreid idee dat kiezers de rol van het Europese Parlement niet goed kennen en zij meer interesse zouden tonen als ze meer zouden weten) 
  2. tegenwicht voor de campagnes van politieke partijen die vooral over nationale thema’s gaan en 
  3. een dramatisch effect creëren (het gevoel dat er van 23-26 mei iets gebeurt dat ons allen aangaat).
In 2009 en 2014 waren er ook reclamecampagnes, uitbesteed aan bekende reclamebureaus (Ogilvy en Scholz & Friends), met in 2014 de slogan Act.React.Impact. Dit keer doet het Europees Parlement het zelf. Er is een website in alle officiële talen. De slogan is wat makkelijker te vertalen: Ik stem deze keer (https://www.thistimeimvoting.eu/ in het Engels). Helaas moet je je aanmelden voor je verder kunt kijken. Meer informatie kan men ook zonder deze drempel vinden op de site van het EP zelf of op de site What Europe Does For Me (ook in alle talen).

De campagne wordt ironisch genoeg gecoördineerd door een Britse EP-ambtenaar: Stephen Clarke. Er is een informatiespotje gemaakt, dat in Nederland niet door de publieke omroep wordt uitgezonden. Verder beslaat de campagne een Citizens’App, radio, sociale media en gadgets. Het EP organiseert een debat tussen de Spitzenkandidaten, de kandidaten van de Europese partijen voor het voorzitterschap van de Europese Commissie. Hopelijk zal al deze inspanning de Europeanen in mei uit hun luie stoel krijgen.

Virginie Mamadouh